رشد و یادگیری حرکتی
امینه اسلامی زاد؛ زهرا انتظاری خراسانی
چکیده
مقدمه: چارچوبهای نظری و مؤلفههای مداخلاتی در جوامع محروم از نظر اقتصادی- اجتماعی به منظور ارتقای سطح عملکرد آنها در جنبههای مختلف رشدی میتواند موثر باشد. اساساً، رویکرد TGFU بر ایده پیشرفت از تاکتیک به مهارت متمرکز است، نه تاکتیک یا مهارت. معمولاً فرض بر این است که دانش آموزان در یک درس TGFU فقط با راهنمایی معلم بازی می کنند، اما ...
بیشتر
مقدمه: چارچوبهای نظری و مؤلفههای مداخلاتی در جوامع محروم از نظر اقتصادی- اجتماعی به منظور ارتقای سطح عملکرد آنها در جنبههای مختلف رشدی میتواند موثر باشد. اساساً، رویکرد TGFU بر ایده پیشرفت از تاکتیک به مهارت متمرکز است، نه تاکتیک یا مهارت. معمولاً فرض بر این است که دانش آموزان در یک درس TGFU فقط با راهنمایی معلم بازی می کنند، اما اینطور نیست. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر یک دوره تمرینات حرکتی منتخب مبتنی بر یک رویکرد غیرخطی (روش آموزش مبتنی بر بازی برای فهمیدن) بر مهارتهای حرکتی بنیادی و کارکردهای اجرایی کودکان دارای محرومیت اقتصادی بود.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی و از نظر هدف کاربردی با طرح پیش آزمون- پس آزمون بود. بدین منظور 30 نفر به طور تصادفی به دو گروه رویکرد غیرخطی و خطی تقسیم شدند و به مدت هشت هفته تحت آموزش قرار گرفتند. قبل و بعد از هشت هفته نمرات آزمون رشد حرکتی درشت-2 و پرسشنامه کارکردهای اجرایی جمع آوری شد.
یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد که یک دوره تمرینات حرکتی منتخب بر اساس رویکرد غیرخطی تأثیر بیشتری بر خرده مقیاسهای مهارتهای حرکتی پایه و کارکردهای اجرایی کودکان کمتوان اقتصادی نسبت به رویکرد خطی دارد (05/0≥P).
نتیجه گیری: با توجه به دیدگاه سیستمهای پویا، عوامل مؤثر بر رشد حرکتی و عملکردهای اجرایی شامل ویژگیهای تکلیف حرکتی در مقابل عوامل بیولوژیکی و ارثی و محیط است.